Welcome..All Rights Reserved to © AbdAllah Hosni AbdAllah With My Best Wishes. انتقل للمتابعة عبر صفحتي على الفيسبوك

تعالو نتعلم حاجة من غيرنا


ياااااااااااااااه ....اكيد كلنا عارفين جيفارا


صح!!؟


واللى مايعرفوش بيسمع عنه




فابنشوف معظم صحابنا او الشباب عموما صوره في سلاسل علي صدورهم , وعلي ملابسهم وسياراتهم, حتي في بيوتهم , ومن كثره حبهم فيه فيضعون صورته خلفيه علي موبيلاتهم , يعيني عالحب.دا كلام جميل جدا , ولكن الصدمه انك تسال الشباب مين اللي انت معلق صورته دا , يقولك وبكل ثقه
ايه دا انت مش عارفه ,,,, دا جيفارا
, طب مين جيفارا دا , بيعمل ايه , ابن مين ومنين, ديانته ايه ,ولايعرفو اي حاجه. جيفارا وخلاص.
اقولهم انا بقي,جيفارا فى سطور
_ ولد ارنستو شي جيفارا عام 1929 في مدينه بوينس ايرس العاصمه الارجنتينيه,لاسره من كبار المزارعين الاثرياء.
_ درس الطب وحصل علي دبلومه الطب عام 1953._
عاني في طفولته من مرض الربو الذي ظل ملازمه طيله حياته , ويعتبر هذا المرض اول من افصح عن شخصيه جيفارا حيث كان يرفض اخذ العلاج ويقاوم المرض حتي يزرق وجهه من الاختناق وعندها يتناول علاجه.
_عانت اسرته من ضغوط سياسيه واقتصاديه حيث كانت لامه ميول سياسيه ضد سياسه الدوله مما اضطرهم للعيش في القري الفقيره بقرب اكواخ الفقراء._
تاثر جيفارا بحياه الفقراء كثيرا واخذ يتجول في دول امريكا الاتينيه ليتعرف اكثر واكثر علي الفقراء.
_ كان ينظر بنظره غضب الي الامبريالين والسواح القدمين من امريكا الشماليه حيث كانوا يجبرون الفقراء علي عمل استعراضات لا اخلاقيه امامهم.
_ قابل جيفارا فيدل كاسترو < رئيس كوبا الحالي> واعجب كل منهما بافكار الاخروقرروا مسيره الكفاح والثوره._ وصلوا الي كوبا وعملوا كثيرا حتي وقع الحكم في ايديهم وتولي جيفارا وزير للصناعه.
_ عمل كثيرا حتي تتقدم بلاده ولكن الامبرياليه الامريكيه لم تتركه فحاولت غزو كوبا ولكنها اتهزمت في معركه سميت ب < خليج الخنازير>.
_ لجأ الامريكان معه الي السلاح الاقتصادي وفرض الحظر علي كوبا.
_ ذهب جيفارا الي الشرق الاوسط ودول اسيا واوروبا , والتقي مع الزعماء العرب كالرئيس جمال عبد الناصر في مارس 1965 , والرئيس الجزائري احمد بن بللا 1963.
_ كان السبب الاساسي في موته هوه صراحته الشديده ومساعدته للفقراء والثوار علي الظلم والذي جعل كاسترو يسئم منه هو ومعظم الدول حتي اختفي جيفارا.
_ قبض علي جيفارا في بوليفيا يوم 8 اكتوبر 1967 وهو يساعد الثوار هناك.
_ تم اعدامه رميا بالرصاص في يوم 9 اكتوبر 1967, ونقل الي المشرحه وصرخت الممرضه حينما وجدت عيناه مفتوحتان ,ومن يومها وقيل قتل جيفارا وفتحت عيناه مفتوحتان نحو اللا نهائيه.قتل جيفارا وهو يحلم بالعالم الجديد الذي يخلو من الامبرياليه وهيمنه الدول العظمي, مات وهو يحلم بعالم يخلو من الديكتاتوريه , لذا فاصبح رمزا وشعارا للحريه لدي جميع دول العالم.هذا يا شباب جيفارا مناضل مجاهد ثائر ضد الظلم , مش كيبيره يسمع اغاني ويلف بالعربيه بتاعته ويروح هنا وهناك,وعلي فكره جيفارا ايام ما كان وزير في كوبا طلب ان يكون مرتبه 120 دولار وهو خمس مرتب الوزير في هذا الوقت.يعني منااااااااااااااضل بمعني الكلمه
,
وعلى فكره جيفارا كان شيوعي يعني بالنسبه لينا عيب نخده مثل اعلي اظن احنا عندنا في الاسلاااااام ناس احسن منه ميت الف مره,
لكن يا جماعه لو عاوزين تتعلموا من جيفارا حاجه فتتعلمه منه مبدأه ومنطقه وهدفه في الحياه.مش عشان سوالفه طويله , وشعره طويل وحاطط عليه كاب يبقي هوه كده واد جامد وروش

4 تعليقات:

Anonymous said...

على رأيك والله الشباب بيقلد وشكرا

لكن مافيش حد عارف حاجة

توبيك جامد باريس

Anonymous said...

جزاكم الله خيراً على هذه التذكرة
أنا فعلاً كنت فعلاً معجب بيجفارا لاأنى قرأت من وجهة نظر واحدة بس لكن إللى عايز أقوله إننا لدينا من القدوات والشخصيات البقرية ما يفوق جيفارا وغيره لدينا الإمام الشهيد حسن البنا لدينا سيد قطب وعبدالله عزام واحمد ياسين والرنتيسى وهنية والعريان والشاطر و..و....و..و...ة..و....مالا نهاية

Unknown said...

مدونتك جميلة
وفعلا كل ما تسئل حد مين دة يقولك جيفارا طب تعرف عنة اية
مفيش ابيض
طب لية حاطط صورتة افرض مثلا عمل حاجة وحشة وانت اخدة مثال كدا من غير ما تعرف لية
اول زيارة وان شاء الله تتكرر
سلام
مني

doaa said...


قمصان النوم المصنوعة من القطن تعتبر اختيارًا مريحًا ومثاليًا للارتداء أثناء النوم. القطن هو مادة طبيعية ناعمة وتسمح بتداول الهواء، مما يجعلها مناسبة للإستخدام اليومي. إليك بعض النصائح عند اختيارقمصان نوم قطن:
تحققي من نوعية القطن المستخدم في قميص النوم. يُفضل استخدام قطن عضوي إذا كنت تبحثين عن خيار صديق للبيئة.
اختاري وزن النسيج الذي يناسب موسم السنة. قمصان النوم بوزن خفيف تكون مناسبة للطقس الدافئ، في حين أن الوزن الثقيل يناسب الطقس البارد.
اختاري تصميم قميص النوم الذي يتناسب مع ذوقك الشخصي.
القصة الفضفاضة قد توفر راحة إضافية، في حين يمكن أن تكون القصة الملائمة تفضلها البعض.